Řemeslný den je celodenní projekt, který ZŠ Aloise Jiráska pravidelně připravuje každoročně v květnu jako zpestření výuky pro žáky druhého stupně. Cílem je nabídnout jim nevšední zkušenost, která propojí teorii s praxí, školu s reálným světem a různé ročníky mezi sebou.
Projekt vznikl na základě podnětu pana Tomáše Brokeše z firmy Bromach, kterému děkujeme za inspiraci i podporu při jeho realizaci.
Žáci si z nabídky aktivit sami vybírají tu, která je nejvíce zaujme – ať už jde o návštěvy místních firem, dílen, řemeslníků, sportovní aktivity nebo programy pořádané středními školami. Tak vznikají smíšené skupiny napříč 6. až 9. ročníkem, ve kterých se děti učí spolupracovat, komunikovat a navzájem se inspirovat.
Jak ale popsat projekt, který čítá dvacet různorodých aktivit? Nejlépe jej vystihují slova paní Jany Slovákové, ředitelky firmy Komfi, která hostila jednu z dílen:
„Práce se studenty je vždy příjemné zpestření každodenní rutiny v práci. Na řemeslný den ZŠ Aloise Jiráska jsem se moc těšila a připravovala jsem ho tak, aby žáci na návštěvu v Komfi nezapomněli. Snažila jsem se dosáhnout aspoň nějaké té interakce a obávala jsem se, že se mi nepodaří žáky do akce vtáhnout. Přípravy jsem konzultovala i doma, jestli to, co připravuji, nebude spíš "trapný" než "wow"... Mám doma totiž přesně tu stejnou cílovou skupinu. Perfektně zafungovala soutěživost a přesto, že nás ke konci už hodně tlačil čas, studenti bojovali do posledního okamžiku. A já jsem si celé dopoledne neskutečně užila. Co mě velmi potěšilo a vlastně i překvapilo, když jsme společně popisovali vlastnosti a schopnosti pracovníků na konkrétních pozicích, že žáci dokázali definovat, jaký je (nebo by měl být) výsledek práce těchto pracovníků.“
A co na to samotní žáci? Jejich zpětná vazba hovoří za vše:
„Líbilo se mi, že jsme se všichni zapojili.“
„Aktivity byly zábavné a zároveň poučné.“
Ředitelka školy Monika Dušková k tomu dodává:
„Děti ve své zpětné vazbě vyslovily přání zažít více takových dnů. Je to pro nás další výzva, jak jim zpestřit výuku zážitkovým učením. Zároveň i my učitelé vidíme, jak při takových projektech rozvíjejí své klíčové kompetence, které jsou důležité pro jejich budoucí život.“
Velké poděkování patří všem firmám, školám i jednotlivcům, kteří se do projektu zapojili. Velmi si vážíme vašeho času, ochoty i energie, kterou jste věnovali našim žákům.
Martina Teichmannová